MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?

MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?

Αυτό που έλειπε από το lineup της NVIDIA στις αρχές του έτους, ήταν μια ικανή enthusiast κάρτα γραφικών (ή αλλιώς mainstream), η οποία θα μπορέσει να σταθεί δίπλα στις μεγαλύτερες GTX 970 και GTX 980 που οδηγούν το "τρενάκι των επιδόσεων". Στόχος της εταιρείας αυτή τη φορά είναι να φέρει την αρχιτεκτονική Maxwell σε μια νέα τροχιά, σε ένα νέο κοινό, το κοινό της enthusiast αγοράς κάτι που η εταιρεία συνηθίζει να το κάνει με τις x60 κάρτες της εδώ και μερικές γενιές με πρωταρχικό σκοπό, να ενώσει την high end με την entry level που αποτελείται αυτή τη στιγμή από τις 970/980/980 Ti και Titan X με την 750 Ti από την πρώτη "γενιά" Maxwell.
Αυτό που έλειπε από το lineup της NVIDIA στις αρχές του έτους, ήταν μια ικανή enthusiast κάρτα γραφικών (ή αλλιώς mainstream), η οποία θα μπορέσει να σταθεί δίπλα στις μεγαλύτερες GTX 970 και GTX 980 που οδηγούν το "τρενάκι των επιδόσεων". Στόχος της εταιρείας αυτή τη φορά είναι να φέρει την αρχιτεκτονική Maxwell σε μια νέα τροχιά, σε ένα νέο κοινό, το κοινό της enthusiast αγοράς κάτι που η εταιρεία συνηθίζει να το κάνει με τις x60 κάρτες της εδώ και μερικές γενιές με πρωταρχικό σκοπό, να ενώσει την high end με την entry level που αποτελείται αυτή τη στιγμή από τις 970/980/980 Ti και Titan X με την 750 Ti από την πρώτη "γενιά" Maxwell.

Η GeForce GTX 960 αποκαλύφθηκε από την NVIDIA στις 22 Ιανουαρίου, ώρα (Ελλάδας) 16:00 και κύριο μέλημά της από την αρχή κιόλας, ήταν να προσφέρει αξιοπρεπείς επιδόσεις σε παιχνίδια MOBA υποστηρίζοντας παράλληλα όλες τις τεχνολογίες που ξεχώρισαν με τα μεγαλύτερα αδελφάκια τους, τις GTX 970 και GTX 980 οι οποίες βασίζονται στην αρχιτεκτονική Maxwell. Η NVIDIA θεωρεί πως η GTX 960 είναι η ιδανικότερη 1080p κάρτα του enthusiast gamer, γι' αυτό και της έχει "κολλήσει" το προσωνύμιο της "sweet spot GPU". Οι τιμές που εμφανίστηκε στην αγορά ενδέχεται να απομάκρυναν μερικούς από την αγορά της και σε αυτό συντέλεσαν και τα 2GB GDDR5 μνήμης τα οποία παρέχονται στον... standard εξοπλισμό.

Σε ένα διάστημα μικρότερο των πέντε μηνών από την παρουσίασή της και οι πρώτοι AIBs της NVIDIA αποκάλυψαν εκδόσεις με 4GB μνήμη και πιο ελκυστικές τιμές όπως και η MSI, της οποία η 4G Gaming έκδοση της GTX 960 βρίσκεται κοντά μας για άλλη μια παρουσίαση και ενδελεχή δοκιμή! Η κάρτα που φέρει το διακριτικό "4GB" στο κουτί της βρίσκεται στο εργαστήριο του HWBox και το πρώτο πράγμα που θέλουμε να δούμε (φανταζόμαστε και εσείς) είναι εάν η διπλάσια μνήμη θα κάνει τη διαφορά από τις υπόλοιπες κάρτες και δη της GTX 960 100 Million Edition της ίδιας εταιρείας που δοκιμάσαμε στο αμέσως προηγούμενο review.

MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?


MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?


Οπότε, ας ξεκινήσουμε την περιήγησή μας στην νέα αυτή κυκλοφορία της MSI.

MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?


MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?


Η έκδοση που ήρθε από την MSI είναι η Gaming, με το Twin Frozr V σύστημα ψύξης του κόκκινου και μαύρου χρώματος ένας συνδυασμός που μπορεί να ταιριάξει σε κάθε σχεδόν σύστημα. Το κουτί, αναγράφει όλες τις σημαντικότερες πληροφορίες που θέλετε να μάθετε, βλέποντας τη κάρτα από το ράφι του καταστήματος (ψηφιακού και φυσικού). Προχωρώντας στο unboxing, η κάρτα συνοδεύεται από τα συνήθη, όπως το DVD με τους drivers και το λογισμικό για το οποίο θα μιλήσουμε στη συνέχεια, έναν αντάπτορα από DVI σε VGA για σύνδεση σε οθόνες παλιότερης τεχνολογίας, ή για όσες δεν φέρουν DisplayPort ή HDMI. Το πακέτο ολοκληρώνεται από τις οδηγίες χρήσεις και έναν ακόμη αντάπτορα από 6pin σε 8pin PCI Express για την τροφοδοσία τη κάρτας. Η κατανάλωσή της σύμφωνα και με το website της MSI είναι 120W και η εταιρεία (όπως και η NVIDIA) συνιστά τη χρήση τροφοδοτικού τουλάχιστον 400W.

Όπως θα παρατηρήσατε, παρελθόν αποτελεί πλέον το πάλαι ποτέ κραταιό TwinFrozr IV της εταιρίας, που κράτησε από την εποχή της GTX 600 σειράς. Το νέο και αναβαθμισμένο σύστημα ψύξης της εταιρίας ακούει στο όνομα... TwinFrozr V! Η πέμπτη γενιά του συστήματος ψύξης αποτελεί περισσότερο εξέλιξη στα σημεία του παλαιότερου συστήματος, παρά κάτι το πλήρως επαναστατικό, με τις βελτιώσεις να εστιάζονται κυρίως στο αισθητικό τομέα, αλλά και σε κάποια κρίσιμα σημεία που θα δούμε στη συνέχεια.

Το μέγεθος της MSI GTX 960 4G Gaming δεν ξεφεύγει από τα παραδοσιακά για μια high end GPU - πράγμα ελαφρώς "οξύμωρο" δεδομένου του range που ανήκει η συγκεκριμένη κάρτα. Το πρώτο βήμα που "επενδύει" η MSI είναι να κάνει overbuild την special edition GPU της. Λόγω του πλήρως custom σχεδιασμού της, η MSI GTX 960 4G Gaming ανέρχεται στα 26,7 εκατοστά σε μήκος, 13,9 σε ύψος και 4 εκατοστά σε πλάτος, με τις απαιτούμενες τροφοδοσίες να είναι 1 x 8pin PCI Express. Τέλος, το βάρος της είναι λίγο κάτω από το 1 κιλό, και πιο συγκεκριμένα ανέρχεται στα 833 γραμμάρια βάσει κατασκευαστή.

MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?

MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?


Οι βελτιώσεις στην νέα κάρτα της MSI είναι εμφανείς σε όλους του τομείς. Το εξωτερικό περίβλημα εναρμονίζεται άψογα με τον σχεδιασμό που ακολουθεί η εταιρία στις Z97 Gaming μητρικές της. Αυτό που ενισχύει το παρουσιαστικό της MSI GTX 960 4G Gaming είναι η ύπαρξη ενός καλαίσθητου backplate. Κατασκευασμένο πλήρως από μέταλλο, το backplate διαθέτει μαύρο μεταλλικό φινίρισμα, με τον δράκο της MSI αποτυπωμένο, όπως και το λευκό λογότυπο της MSI, στραμμένο προς τη σωστή κατεύθυνση.

MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?


Η εγκατάσταση της κάρτας θα απαιτήσει 2 PCI slots από το case σας. Όσον αφορά τις εξωτερικές λεπτομέρειες, θα παρατηρήσουμε το MSI Gaming λογότυπο που βρίσκεται στην κορυφή της κάρτας, και το οποίο είναι φωτιζόμενο σε λευκό χρώμα, ενώ μπορείτε να τροποποιήσετε τον στυλ φωτισμού με διάφορα εφέ, μέσα από το nVidia GeForce Experience control panel ή το συνοδευτικό software που θα αναλύσουμε στη συνέχεια.

MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?


Ένα εξαιρετικό χαρακτηριστικό συναντάμε σε αυτήν την κάρτα: Όταν το φορτίο παραμένει πολύ χαμηλό ή ακόμα και idle, τότε οι ανεμιστήρες απενεργοποιούνται! Οι βελτιώσεις στο power efficiency του GM206 δίνουν αρκετή άνεση στην GTX 960 να λειτουργήσει passively χωρίς την ανάγκη να περιστρέφονται οι ανεμιστήρες, καθιστώντας την MSI GTX 960 4G Gaming αθόρυβη όταν δεν την χρησιμοποιείτε!

Περνώντας στα ενδότερα του TwinFrozr V συστήματος, η MSI συνεχίζει με το παραδοσιακό στυλ των dual-fan καρτών. Οι ανεμιστήρες που έχουν χρησιμοποιηθεί είναι δυο νέοι, διαμέτρου 10 εκατοστών, όπου η MSI τους ονομάζει ως Torx Fans και με την λεπτομέρεια στον σχεδιασμό των πτερυγίων η MSI υπόσχεται 5% λιγότερο θόρυβο και περίπου 10 βαθμούς λιγότερο στον πυρήνα όταν οι ανεμιστήρες περιστρέφονται στο μέγιστο των δυνατοτήτων τους.

Το πλαστικό shroud δεν έρχεται σχεδόν καθόλου σε επαφή με το PCB της κάρτας, και έτσι αφήνει αρκετά ανοίγματα για το διώξιμο του αέρα προς το εσωτερικό του κουτιού. Κάτω από τους ανεμιστήρες δεσπόζει η μεγάλη αλουμινένια ψύκτρα, η οποία καλύπτει το 90% της επιφάνειας που καλύπτουν οι ανεμιστήρες, ενώ με τον σχεδιασμό Airflow Control η MSI υπόσχεται ακόμα καλύτερη αποτελεσματικότητα στην ροή του αέρα.

Η επαφή του συστήματος ψύξης επιτυγχάνεται με την νίκελ επιφάνεια χαλκού, η οποία είναι αρκετά λεία. Από εκείνο το σημείο αναλαμβάνουν τα 4 SuperSU heatpipes, τα οποία είναι ανασχεδιασμένα ώστε να είναι πιο αποτελεσματικά με ένα σχήμα που θυμίζει "S", ενώ τέλος 2 μικρές ψύκτρες θα αναλάβουν να δροσίσουν τα memory ICs αλλά και το κύκλωμα του voltage regulation.

MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?


MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?


Προχωρώντας στα ενδότερα με το PCB πλήρως εκτεθειμένο, παρατηρούμε το πλήρως custom PCB που διαθέτει η MSI GTX 960 4G Gaming το οποίο είναι σαφώς μακρύτερο από την reference κάρτα της NVIDIA αφήνοντας έτσι ένα σημαντικό κομμάτι του άδειο. Σε αυτό το σημείο θα αναφέρουμε την εκτενή χρήση των Military Class Components 4 υλικών: οι HI-C πυκνωτές προσφέρουν εξαιρετική ενεργειακή απόδοση αλλά και μειωμένη απόδοση θερμότητας, οι Super Ferrite chockes προσφέρουν μεγαλύτερη ικανότητα στην αποθήκευση ενέργειας, καλύτερη αποτελεσματικότητα στην ενεργειακή απόδοση αλλά και χαμηλή θερμοκρασία λειτουργίας, ενώ οι Solid πυκνωτές είναι σχεδιασμένοι ώστε να έχουν βέλτιστο ESR (Equivalent Series Resistance) αλλά και μεγάλη διάρκεια ζωής, περίπου στα 10 χρόνια!

MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?


Ένα έξυπνο χαρακτηριστικό που διαθέτει η MSI GTX 960 4G Gaming είναι τα 3 modes λειτουργίας που μπορεί να παρέχει. Έτσι υπάρχουν 3 προφίλ, Silent, Gaming και OC. Πιο συγκεκριμένα, τα προφίλ παρέχουν τους εξής χρονισμούς:

OC Mode: 1241 MHz - Boost : 1304MHz
Gaming Mode: 1190MHz - Boost : 1253MHz
Silent Mode: 1127MHz - Boost : 1178MHz
Cool Down Mode: Ενεργοποιεί τους ανεμιστήρες στο 100% για 40 δευτερόλεπτα, ρίχνοντας τη θερμοκρασία σε idle επίπεδα.

Τα modes μπορούν να ρυθμιστούν από το παρεχόμενο utility το οποίο μπορείτε να κατεβάσετε από την επίσημη σελίδα της κάρτα, πατώντας εδώ. Στο πρόγραμμα υπάρχει επιλογή για ρύθμιση του LED που βρίσκεται στο πλάι της GPU, ενώ υποστηρίζει και πολλαπλές κάρτες σε διάταξη SLI δημιουργώντας έτσι ένα μοναδικό οπτικό αποτέλεσμα!

MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?

MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?

MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?


Έτσι, με την MSI GTX 960 4G Gaming έχουμε ένα μεγάλο εύρος χρονισμών που ξεκινούν από τα 1127 και μπορούν να φτάσουν και τα 1304 MHz - και όλα αυτά χωρίς να αγγίξουμε τον τομέα του overclocking.

Πέρα από τα υψηλής ποιότητας υλικά καθώς και τον GM 206 πυρήνα που δεσπόζει στο κέντρο, θα συναντήσουμε 8 memory ICs των 512MB έκαστο, δίνοντας ένα σύνολο στα 4096MB διαθέσιμης VRAM. Ο κατασκευαστής αυτήν την φορά είναι η Samsung ενώ το part number τους είναι το K4G41325FC-HC28, ακολουθούν το GDDR5 πρότυπο και είναι χρονισμένα στα 1753 MHz (7000 MHz effective). Κλείνοντας, θα συναντήσουμε τον OnSemi NCP81174 voltage controller, ο οποίος πέρα από τον αυτοματοποιημένο έλεγχο των τάσεων, δεν διαθέτει περισσότερες στάθμες για monitoring, περιορίζοντας τις πληροφορίες που μπορούμε να διαβάσουμε από οποιοδήποτε πρόγραμμα.

Τέλος, οι διαθέσιμες έξοδοι ανέρχονται στις 5, δίνοντας μας πλήρη δυνατότητα για nVidia Surround. Οι παρεχόμενες θύρες είναι οι εξής:

1x Dual-link DVI-I, max 2560 x 1600 @60 Hz
1x HDMI 2.0, max 3840x2160 @60 Hz
3x DisplayPort 1.2, max 4096x2160 @60 Hz


MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?


Μερικά glamour shots με την MSI GTX 960 Gaming 4G εν ώρα δράσης...

MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?


MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?



...ενώ θα κλείσουμε την αρχική μας παρουσίαση με μια σύντομη ματιά στα specs της MSI GTX 960 4G Gaming που θα σας λύσει τυχόν απορίες. Συνεχίζουμε με την παρουσίαση του GM 206 και ύστερα θα καταπιαστούμε με τις επιδόσεις της!












The two steps of Maxwell architecture

Πριν προχωρήσουμε βαθύτερα στον πυρήνα της GTX 960, αξίζει να υπενθυμίσουμε πως η Maxwell αρχιτεκτονική έχει κάνει την εμφάνισή της πριν αρκετό καιρό, και πιο συγκεκριμένα στον GM107 πυρήνα της GTX 750 Ti. Έτσι, η εμφάνιση της αρχιτεκτονικής Maxwell έγινε σε 2 βήματα, με την Maxwell 1 να εμφανίζεται στην GTX 750Ti, ενώ η Maxwell 2 είναι αυτή που θα ενσωματωθεί στις GTX 900. Αν και η αρχιτεκτονική παραμένει επί της ουσίας η ίδια, η Maxwell 2 είναι εκδοχή της η οποία έχει ενσωματωμένα ακόμα περισσότερα χαρακτηριστικά, ενώ διατηρούνται όλες οι φιλοσοφίες και βελτιστοποιήσεις που υπάρχουν στην Maxwell 1.

Με βάση το παραπάνω γράφημα, αυτό που παρατηρούμε είναι πως πλέον η Mobile αρχιτεκτονική έχει εναρμονιστεί με την Geforce αρχιτεκτονική, πράγμα που σημαίνει ότι πλέον όλες οι μονάδες της nVidia είναι σχεδιασμένα με την λογική των SoC (System on Chip), παρά ένας απλός επιταχυντής γραφικών. Έτσι, η αρχιτεκτονική Maxwell λαμβάνει υπ' όψη της πολύ σοβαρά τόσο τους θερμικούς περιορισμούς όσο και τους περιορισμούς στην ενεργειακή κατανάλωση - με άλλα λόγια, η αρχιτεκτονική δίνει τα μέγιστα που μπορεί όσον αφορά το power efficiency.


Το τελικό αποτέλεσμα είναι μια αρχιτεκτονική, η οποία μοιάζει αρκετά στην προηγούμενη Kepler αλλά είναι βελτιωμένη σε πάρα πολλά σημεία που βελτιώνουν την ενεργειακή απόδοση, διπλασιάζοντας σχεδόν το performance per watt την ίδια στιγμή που παραμένει ακόμα στην λιθογραφική μέθοδο των 28 νανόμετρων.

MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?


Ο υπεύθυνος για την μικρή κατανάλωση ή αλλιώς την αυξημένη αποδοτικότητα είναι η νέα SMM αρχιτεκτονική η οποία προσφέρει έως και 35% μεγαλύτερες επιδόσεις ανά CUDA core σε shader-limited περιβάλλοντα. Εδώ η nVidia προχώρησε στην διαίρεση των επιμέρους components, κάτι που διαφοροποιείται από την SMX της Kepler. Συγκεκριμένα αντί η nVidia να ακολουθήσει την αρχιτεκτονική της Kepler με πολλά shared recources, βάζει ορισμένα components όπως: Instruction Buffer, Warp Scheduler, Register File καθώς και τα Dispatch Units αποκλειστικά για κάθε SMM. Όλες αυτές οι αλλαγές έχουν ως στόχο, τη λιγότερη αναμονή, την ταχύτερη επεξεργασία των δεδομένων, αυξάνοντας τον παραλληλισμό και μειώνοντας κατ' επέκταση την κατανάλωση.


Introducing GM206

Ο GM206 αποτελεί επί της ουσίας η "δεύτερη γενιά" της Maxwell αρχιτεκτονικής. Ενώ ως συνήθως γνωρίζαμε πως οι x06 πυρήνες αποτελούν μια "κομμένη" εκδοχή των μεγαλύτερων x04, ο GM 206 αποτελεί ένας νέος ξεχωριστός πυρήνας, σημαντικά μικρότερος από τον GM 204.

MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?


Αναφορικά, τον GM204 πυρήνα έχουμε 16 πλήρως λειτουργικά SMMs. Πρακτικά, αν ο GM107 πυρήνας απάρτιζε ένα ολόκληρο GPC, ο GM204 φέρει 4 GPC μονάδες, με 64 συνολικά ROPs και 4 x 64bit ελεγκτές μνήμης. Ταυτόχρονα στην οργανωτική του δομή, ενώ πρόκειται επί της ουσίας για 4 φορές τον GM107 πυρήνα.

Στον GM 206, παίρνουμε επί της ουσίας τα μισά specifications σε σχέση με μια GTX 980: 2 Graphics Processing Clusters οι οποί συντελούν σε 8 Streaming Processors, 2014 CUDA cores, ενώ ο αριθμός των texture units ανέρχεται στους 64, ενώ την ίδια στιγμή τα ROPs είναι και αυτά στο 1/2 του GM 204 και πιο συγκεκριμένα στα 32. Τέλος, οι 2 x 64-bit memory controllers μας οδηγούν στα 128-bit memory bus interface, ενώ η L2 cache φτάνει το 1MB για το σύνολο του πυρήνα.

Έτσι, οι βελτιώσεις έχουν πάντα ως στόχο το power efficiency, και η GTX 960 δεν θα μπορούσε να αποτελέσει εξαίρεση. Ο νέος GM 206 υπόσχεται ένα TDP της τάξης των 120W, δηλαδή κατά 50W χαμηλότερο σε σχέση με την GTX 760 την οποία αντικαθιστά.

Έως τώρα, η nVidia διατηρούσε ένα 8:1 λόγο όσον αφορά τα ROPs που αντιστοιχούν σε κάθε ελεγκτή μνήμης - πλέον αυτό αλλάζει με την nVidia να διπλασιάζει τον λόγο στο 16:1 - με απλά μαθηματικά, έχουμε πλέον των πρώτο πυρήνα της ο οποίος διαθέτει 64 ROPs. Όμως, οι ROPs είναι υπεύθυνοι για διάφορες κρίσιμες διεργασίες όπως το Z testing, τo pixel blending και φυσικά το Anti-Aliasing, πράγμα που σημαίνει πως είναι αρκετά απαιτητικοί σε memory bandwidth.

Με τον λόγο αυξημένο στο 16:1, η nVidia δούλεψε στην ενσωμάτωση και την βελτίωση μιας ήδη γνωστής τεχνολογίας, το Color Compression. Στην τρίτη του γενιά, το Delta Color Compression επιτρέπει τα δεδομένα που εξέρχονται από τον πυρήνα να συμπιέζονται με έναν λόγο 2:1, 4:1 ή ακόμα και 8:1 προτού αυτά ανατεθούν στην μνήμη. Ο τρόπος που το επιτυγχάνει αυτό είναι η αποθήκευση μιας σειράς δεδομένων ("αλυσίδας") τα οποία προκύπτουν από το αποτέλεσμα μιας πράξης σε σχέση με το προηγούμενο καρέ. Έτσι, σε συνδυασμό με το βελτιωμένο caching, επιτρέπουν στον GM204 να πετυχαίνει ικανοποιητικές επιδόσεις, χωρίς να εξαντλεί τον σχετικά μικρό 256bit memory interface.

MFAA & VXGI
Ακόμα 2 νέα χαρακτηριστικά ενσωματώνονται στην τελευταία γενιά καρτών γραφικών της nVidia. Το πρώτο εξ' αυτών ακούει στο όνομα Multi Frame Sampled AA και πρόκειται για μια νέα τεχνική της nVidia όσον αφορά το Anti-Aliasing.

Όπως γνωρίζαμε από το κραταιό Multi Sample Anti Aliasing (MSAA), είναι πως αυτό χρησιμοποιούσε πάρα πολλά δείγματα από διαδοχικά καρέ, με στόχο να εντοπίσει τις έντονες ακμές σε ένα σημείο. Για να γίνει αυτό, έπρεπε να εντοπιστούν πόσο τις εκατό της επιφάνειας ενός pixel θα μπορούσε να είναι καλυμμένο, και εάν αυτό ήταν λιγότερο από 50% τότε το pixel θεωρούταν ημι-ενεργό - δηλαδή ενεργό, αλλά με μια κατώτερη απόχρωση του ίδιου χρώματος. Αυξάνοντας τον αριθμό των δειγμάτων συντελεί και σε ακόμα περισσότερη λεπτομέρεια - με το performance hit να είναι εξίσου ισχυρό.

MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?


Το MFAA λειτουργεί με έναν διαφορετικό τρόπο. Επί της ουσίας βασίζεται πάλι στην δειγματοληψία, μόνο που ο αριθμός των δειγμάτων μπορούν να είναι ακόμα και ο μισός από το MSAA. Ύστερα, βασίζεται στους ROPs του GM204 ώστε να περιστρέψει τα καρέ κατά έξυπνο τρόπο, ενώ στην τελική σύνθεση γίνεται η εφαρμογή ενός έξυπνου φίλτρου, το οποίο επιτυγχάνει το anti-aliased αποτέλεσμα. Έτσι, η nVidia ισχυρίζεται πως το MFAA μπορεί να αποδώσει τα ίδια ποιοτικά αποτελέσματα του 4xMSAA με το performance hit που έχει το 2xMSAA!

Από την άλλη, η nVidia προχώρησε στην ενσωμάτωση ενός ξεχωριστού χαρακτηριστικού, με το Voxel accelerated Global Illumination. Επί της ουσίας, πρόκειται για μια εφαρμογή δυναμικού υπολογισμού global illumination που μπορεί να επιτύχει αρκετά φωτορεαλιστικό αποτέλεσμα. Σε αντίθεση με το path tracing (ή αλλιώς raytracing) όπου υπολογίζεται η διαδρομή των φωτονίων καθώς αυτά ανακλώνται στον χώρο, το VXGI είναι ένας συνδυασμός software αλλά και hardware το οποίο αναλαμβάνει να διαχωρίσει κάθε σκηνή σε μικρά κυβάκια όπου αποκαλούνται ως Voxels και τα οποία μπορούν και δρουν ως ξεχωριστές πηγές φωτός. Έτσι, η τελική εικόνα μπορεί να καταφέρει να είναι αρκετά ρεαλιστική και κυρίως rendered σε πραγματικό χρόνο, την ίδια στιγμή που μπορεί να μην φέρει την ακριβή λεπτομέρεια του ray-tracing αλλά μπορεί και βρίσκεται αρκετά κοντά.


Ξεκινώντας από σήμερα, σας παρουσιάζουμε την νέα και βελτιωμένη Μεθοδολογία Μετρήσεων και Αξιολόγησης. Ο λόγος αυτού του ανασχεδιασμού ήταν να καταλήξουμε σε έναν όσο το δυνατόν περισσότερο αντικειμενικό τρόπο αξιολόγησης των δειγμάτων που αποστέλλονται στα HwBox Labs με απώτερο σκοπό την καλύτερη ενημέρωσή σας. Έτσι, πριν αρχίσετε να διαβάζετε το παρόν review, καλό θα ήταν να ρίξετε μια ματιά στον τρόπο που μετρήσαμε το προς αξιολόγηση προϊόν, και το σκεπτικό που κρύβεται πίσω από την τελική βαθμολογία που του απονεμήθηκε.

To σύστημα δοκιμών που χρησιμοποιήσαμε:













Gaming Performance

Με κύριο στόχο να καλύψουμε όσο το δυνατόν περισσότερες δυνατότητες μιας κάρτας γραφικών, επικεντρωθήκαμε σε 3 βασικές κατηγορίες παιχνιδιών, 4 3D Benchmarks και 3 General Purpose GPU (GPGPU) Benchmarks. Οι κάρτες τίθενται στα βέλτιστα εργοστασιακά clocks αποφεύγοντας ρυθμίσεις όπως το Quiet mode, και οι μετρήσεις ξεκινούν.

Οι 3 κατηγορίες παιχνιδιών που επιλέξαμε αποτελούν και ένα μεγάλο ποσοστό των πιο απαιτητικών σε υπολογιστικούς πόρους μιας κάρτας γραφικών. Οι κατηγορίες αυτές είναι οι εξής: Action – Adventure, First Person Shooter, και Strategy, με τις δύο πρώτες να έχουν περισσότερους αντιπροσώπους, ενώ οι υπόλοιπες έχουν από τουλάχιστον έναν γνωστό τίτλο. Έτσι, τα παιχνίδια που διαλέξαμε ήταν τα εξής:

Action – Adventure

  • Tomb Raider (2013)
  • Assassins Creed: Unity


First Person Shooter

  • Crysis 3
  • Bioshock Infinite
  • Call of Duty: Advanced Warfare
  • Alien: Isolation


Racing

  • Grid 2
  • F1 2014



Επειδή όμως δεν προορίζονται όλες οι κάρτες για την ίδια χρήση, επιβάλλεται η παρουσίαση των αποτελεσμάτων σε αναλύσεις για τις οποίες προορίζεται η συγκεκριμένη κάρτα γραφικών. Αυτό προκύπτει βάση του price range που ανήκει. Έτσι, χωρίζουμε τα κυκλώματα γραφικών σε 4 διαφορετικές κατηγορίες: Intergrated (IGP), Entry level, Mainstream και High end.

Επίσης, δεν μπορούμε να μετρήσουμε όλες τις κάρτες με την ίδια ποιότητα εικόνας. Συνεπώς, καταλήξαμε σε 5 δημοφιλείς αναλύσεις και επιλέξαμε συγκεκριμένα φίλτρα και image Quality presets. Για την ακρίβεια, τα settings που χρησιμοποιούνται σε όλες τις δοκιμές είναι τα εξής:


















Εν τέλει, προκύπτει μια άμεση συσχέτιση μεταξύ κατηγορίας GPU και ανάλυσης δοκιμών. Το κοινό σημείο αποτελεί η ανάλυση των 1920x1080 η οποία είναι και η πιο δημοφιλής ανάλυση μεταξύ των χρηστών του HwBox, όπως αυτή προέκυψε από την δημοσκόπηση που υποβάλαμε και είστε ευπρόσδεκτοι να συμμετέχετε!

Από τα παιχνίδια αυτά εξάγουμε τα Framerate και Frame Times που συγκεντρώσαμε μέσω της καταγραφής του FRAPS σε διάστημα 60 δευτερολέπτων. Τα παραγόμενα CSV αρχεία αναλύονται μέσω του προγράμματος FRAFS Benchmark Tools από το οποίο παρουσιάζονται γραφικά τα Frames per Second καθώς και τα Frame Times συναρτήσει του χρόνου δειγματοληψίας.

Synthetics Performance

Η ομάδα των Synthetic Benchmarks αποτελείται από τα εξής:

  • 3DMark 11 Performance Preset
  • 3DMark Vantage Performance Preset
  • 3DMark Firestrike
  • Unigine Heaven v4.0


Τέλος, τα GPGPU Benchmarks είναι τα εξής:

  • Luxmark LuxBall Preset
  • SystemCompute AMP Score
  • CompuBench CL 1.1.3



Από τα οποία benchmarks λαμβάνουμε και αξιολογούμε τους πόντους που παρήγαγαν.

Overclocking

Για το overclocking χρησιμοποιούμε μια απλή διαδικασία. Ελέω διαφόρων τεχνολογιών μεταβλητών χρονισμών στον πυρήνα κάθε GPU, προσπαθούμε να κάνουμε την κάρτα να αποδώσει στα καλύτερα δυνατά ρολόγια που μπορεί σε πυρήνα και μνήμες, ανεξαρτήτως εάν μας είναι δυνατή η ρύθμιση του Vcore. Αφού κατασταλάξουμε στο μέγιστο stable OC, επαναλαμβάνουμε τα εξής benchmarks:


  • Games @ 1920x1080: Crysis 3, Tomb Raider, Bioshock Infinite
  • Synthetic Benchmarks: 3DMark 11, 3DMark Firestrike, Unigine Heaven, Unigine Valley, 3DMark Vantage, Catzilla 720p, GPUPI 2.1, 3DMark SkyDiver, 3DMark IceStorm Extreme και HWBot Heaven.



Έπειτα, συγκρίνουμε την μεταβολή στα αποτελέσματα που λάβαμε σε σύγκριση με τα εργοστασιακά ρολόγια και αξιολογούμε το πόσο αξίζει αυτή η προσπάθεια.

Στην τελική αξιολόγηση του κατηγορίας, τόσο το εργοστασιακό OC όσο και η προσπάθεια που καταβάλαμε για τα δικά μας custom ρολόγια, έχουν ειδικό βάρος από 50% έκαστο.

Cooling

Έπειτα από 30 λεπτά OCCT σε GPU 3D με DX11 και windows 1080p mode, μετράμε μέσω του MSI Afterburner την μέγιστη θερμοκρασιακή τιμή που σημειώθηκε. Έχοντας καταγράψει την θερμοκρασία δωματίου, αφαιρούμε αυτήν την τιμή από την θερμοκρασία που λάβαμε από την κάρτα γραφικών μας. Συνεπώς, η φόρμουλα υπολογισμού που προκύπτει είναι η εξής:

Δ = GPUTemp RoomTemp


Από το οποίο ο δείκτης Δ θα αποτελεί το μέτρο σύγκρισης για την GPU μας.

Βαθμολογία

Με στόχο την όσο το δυνατόν αντικειμενικότερη αξιολόγηση του προϊόντος, δημιουργήσαμε ένα σύστημα βαθμολόγησης το οποίο λειτουργεί με το σύστημα των βαρών, δηλαδή λαμβάνονται υπʼ όψη όλες οι κατηγορίες τις οποίες αξιολογήθηκε το προϊόν, και οι οποίες συμμετέχουν με διαφορετικό βάρος (ποσοστό) στην τελική Γενική Βαθμολογία (Final Score).

Οι κατηγορίες αξιολόγησης καθώς και τα βάρη τους, παρουσιάζονται στον παρακάτω αναλυτικό πίνακα:





















Οι κατηγορίες αξιολόγησης είναι λίγο – πολύ αυτό-επεξηγούμενες. Χρησιμοποιώντας λοιπόν ένα εύρος τιμών από το 0,0 έως το 10,0, κάθε κατηγορία ή υπο-κατηγορία λαμβάνει ένα υποκειμενικό σκορ. Οι 5 βασικές κατηγορίες βαθμολόγησης συμμετέχουν στο 80% της Γενικής Βαθμολογίας και είτε λειτουργούν ως αυτόνομες, είτε διαμορφώνονται με βάση το ποσοστό συμμετοχής που έχουν οι υποκατηγορίες τους, όπως φαίνεται στον παραπάνω πίνακα. Η τελευταία κατηγορία βαθμολόγησης είναι η Τιμή, η οποία έχει ειδικό βάρος 20%. Η τελική Γενική Βαθμολογία (Final Score) διαμορφώνεται από το άθροισμα των πόντων των επιμέρους κατηγοριών. Εάν στο άθροισμα προκύψουν 2 ή περισσότερα δεκαδικά ψηφία, τότε το αποτέλεσμα στρογγυλοποιείται με βάση την γνωστή μέθοδο.

Η βαθμολόγηση αυτή δημιουργεί κάποια – συνειδητά – τρικ. Επειδή αρκετά προϊόντα παρουσιάζουν αρκετά κοινά στοιχεία μεταξύ τους, κάποιες κατηγορίες μπορούν να έχουν το ίδιο σκορ και να διαφοροποιούνται σε άλλες κατηγορίες. Για παράδειγμα, οι κάρτες γραφικών που έχουν τον ίδιο πυρήνα και κατʼ επέκταση περίπου πανομοιότυπη απόδοση, θα αξιολογούνται με βάση τα υπόλοιπα features που έχει ενσωματώσει ο κατασκευαστής. Έτσι, οι προσπάθειες όπως ένα όμορφο σύστημα ψύξης ή ένα μεγαλύτερο εργοστασιακό overclock, μπορούν να έχουν μερικούς έξτρα κερδισμένους πόντους.



Tomb Raider

MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?
Game Info
Developer:
Crystal Dynamics
Eidos Montreal
Graphics Engine:
Crystal Engine
Graphics API:
DX11
Release Year:
2013
Η πασίγνωστη ηρωίδα μας Lara Croft μπαίνει σε νέες περιπέτειες. Αυτή τη φορά, η Lara ως μια νεαρή φοιτήτρια αρχαιολογίας, παγιδεύεται σε ένα άγνωστο νησί που κυριαρχούν το μυστήριο και οι αρχαίοι θεοί του. Η μόνη διέξοδος της Lara από το νησί είναι να κάνει κάτι που κανένας άλλος δεν κατάφερε στο παρελθόν: να λύσει το μυστήριο του θανάτου του θεού Himiko. Θα τα καταφέρει άραγε; Το remake του πασίγνωστου τίτλου ήρθε το 2013 από την Square Enix και αποτέλεσε το reboot μιας αρκετά επιτυχημένης adventure σειράς.



1680 x 1050

MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?



1920 x 1080

MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?


Από την αρχή η GTX 960 δείχνει ποιος είναι ο αντίπαλός της, και αυτός δεν είναι άλλος από την R9 285 της AMD. Στις δυο πρώτες μετρήσεις η GTX 960 βρίσκεται παραπάνω από τον ανταγωνιστή της, αλλά και από την 100 Million Edition, προσφέροντας ικανοποιητικές επιδόσεις για μια mainstream GPU.

2560 x 1440

MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?


Αν και η σύγκριση είναι λίγο "άδικη", τα νούμερα που παραδίδει η υλοποίηση της MSI στις υψηλές αναλύσεις δεν είναι άσχημα και θα λέγαμε πως υπερβαίνουν με άνεση το borderline του playable. Ας δούμε και πως θα κινηθεί στην συνέχεια.


Bioshock Infinite

MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?
Game Info
Developer:
Irrational Games
Graphics Engine:
Unreal Engine 3
Graphics API:
DX11
Release Year:
2013
Το BioShock Infinite είναι ένα first-person shooter και αποτελεί το τρίτο μέρος της σειράς BioShock. Η Irrational Games έβαλε τα δυνατά της ώστε το BioShock Infinite να είναι ένας από τους πιο δυνατούς τίτλους του 2013. Αν και δεν είναι μέρος της ιστορίας των προηγούμενων παιχνιδιών BioShock, σίγουρα διαθέτει παρόμοιο στυλ. Αυτή τη φορά ο Booker αναλαμβάνει μια ιδιαίτερη αποστολή, να μεταφέρει την όμορφη και αρκετά ιδιαίτερη και χαρισματική Elizabeth εκεί που του ζητήθηκε… Τι γίνεται όμως όταν η φαντασία μπλέκεται με την πραγματικότητα…;



1680 x 1050

MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?


Εδώ, η R9 285 ξεπερνάει για μερικά frames την πρόταση της MSI, όμως τα minimum frames της δεύτερης μένουν σε σχετικά υψηλά επίπεδα και έτσι το stuttering είναι μειωμένο και πιθανότατα οφείλεται στον driver της AMD.

1920 x 1080

MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?


Η GTX 960 κάνει... σάντουιτς την R9 285 αφού αυτή με τα 4GB βρίσκεται μερικά frames επάνω, και η δεύτερη οριακά κάτω. Και πάλι αντικρίζουμε το deep down από πλευράς AMD με την 285, όμως είναι αισθητά μειωμένο σε σχέση με τα 1050p.

2560 x 1440

MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?


Συνεχίζοντας να παραμένει τελευταία στην λίστα, το Bioshock Infinite αποδεικνύεται και αυτό playable στην μεγάλη αυτή ανάλυση με τη 4GB έκδοση και πάλι μπροστά από την 100 Million Edition.



Assassins Creed: Unity

MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?
Game Info
Developer:
Ubisoft Montreal
Graphics Engine:
AnvilNext
Graphics API:
DX11
Release Year:
2014
Η νέα κυκλοφορία της Ubisoft φροντίζει να συνεχίσει την άκρως αυτή πετυχημένη σειρά τίτλων. Το Assassins Creed Unity μας μεταφέρει χρονολογικά πίσω στην εποχή της Γαλλικής Επανάστασης, με το Unity να διαδραματίζεται στους δρόμους του Μεσαιωνικού Παρισιού. Ο Αρνό καλείται να φέρει εις πέρας όλα τα συμβόλαια θανάτου αλλά και να εκτελέσει πολλές επιπλέον αποστολές , που θα βοηθήσουν την Abstergo να αποκτήσει πρόσβαση σε ακόμα περισσότερες "γενετικές μνήμες".






1680 x 1050

MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?


Η συγκεκριμένη ανάλυση μας προβλημάτισε στην αρχή, όμως τα αποτελέσματα ήταν ίδια ακόμα και από μερικά reinstalls των GeForce αλλά και "φρέσκα" Windows. Θα επανέλθουμε εφόσον

1920 x 1080

MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?


Στις mainstream αναλύσεις, η GTX 960 βρίσκεται με... "διαφορά στήθους" ένα βήμα μπροστά από την R9 285, εμφανίζοντας αυξμηένα average FPS αλλά ένα "κλικ" υψλότερα minimums - κάνοντας την έτσι να νικάει και αυτήν την μάχη...

2560 x 1440

MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?


...με την δύναμη της να αυξάνεται στα 1440p όπου τα αποτελέσματα την εμφανίζουν πιο κοντά στο playable. Η αρχιτεκτονική της GTX 960 φαίνεται πως της δίνει αβαντάζ όσο οι απαιτήσεις ανεβαίνουν.


Crysis 3

MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?
Game Info
Developer:
Crytek Frankfurt/Crytek UK
Graphics Engine:
CryEngine 3
Graphics API:
DX11
Release Year:
2013
24 χρόνια μετά τα γεγονότα του Crysis 2 η Νέα Υόρκη έχει μετατραπεί σε μια αγνώριστη πόλη, ή για την ακρίβεια μια απέραντη… ζούγκλα. Η προσωπικότητα και οι αναμνήσεις του Profet αποθηκεύονται στη Nanosuit, η οποία αφομοιώνει το σώμα Alcatraz και τις αναμνήσεις του, αντικαθιστώντας συνείδηση του… Έχοντας στο πλευρό του τον Psycho από το πρώτο Crysis καθώς και μια ομάδα επίλεκτων στρατιωτών με το Nanosuit, ταξιδεύει σε όλο τον κόσμο ψάχνοντας για το Alpha Ceph, το απόλυτο ηγέτη των Ceph. Η Electronic Arts αυτή τη φορά έδωσε όσο το δυνατόν περισσότερη έμφαση στα γραφικά του Crysis 3, κάνοντας τον έναν από τους πολυ-αναμενόμενους τίτλους του 2013.



1680 x 1050

MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?



1920 x 1080

MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?


Το Crysis 3 δείχνει την πλήρη δυναμική των καρτών. GTX 960 και R9 285 συνεχίζουν την "κονταρομαχία", με τις επιδόσεις τους όμως να εμφανίζονται, σε γενικές γραμμές, παρόμοιες.

2560 x 1440

MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?



Metro: Last Light

MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?
Game Info
Developer:
4A Games
Graphics Engine:
4A Engine
Graphics API:
DX11
Release Year:
2013
Το παιχνίδι είναι τοποθετημένο στην μετα-αποκαλυπτική Μόσχα, μέρος του σύμπαντος του μυθιστορήματος Metro 2033 και των sequel της, που γράφτηκε από τον Ρώσο συγγραφέα Dmitry ο Glukhovsky, αλλά δεν ακολουθεί την storyline από τα βιβλία. Έχοντας προ- ανακοινωθεί ως Metro 2034 , το παιχνίδι είναι η συνέχεια του _ Metro 2033, και παρόλο που ο Glukhovsky συνεργάστηκε με την 4A Games, αυτό δεν έχει καμία σχέση με το βιβλίο Metro 2034.

To Metro: Last Light λαμβάνει χώρα ένα χρόνο μετά τα γεγονότα του Metro 2033, μετά το κανονικό τέλος όπου ο Artyom αποφάσισε να προχωρήσει με την πυραυλική επίθεση ενάντια στις Dark One. Οι Rangers έχουν έκτοτε καταλάβει την στρατιωτική εγκατάσταση D6, ένα τεράστιο προπολεμικό καταφύγιο με μίλια των σηράγγων που δεν έχουν ακόμη διερευνηθεί πλήρως, με τον Artyom να είναι πλέον επίσημος Ranger. Μετά από ένα χρόνο, ο Artyom εξακολουθεί να είναι στοιχειωμένος από την εκτόξευση των πυραύλων που προκάλεσε την εξαφάνιση των "Σκοτεινών" ενώ εκείνοι αποζητούσαν μόνο την ειρήνη. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να υποφέρει από εφιάλτες. Παρά τις καλύτερες προσπάθειές τους, η φήμη της D6 έχει εξαπλωθεί γύρω από το μετρό, με τις φήμες ότι το καταφύγιο μπορεί να περιέχει αρκετές προμήθειες για να διατηρήσει το Metro επ 'αόριστον. Οι εντάσεις αυξάνονται καθώς οι αντίπαλες παρατάξεις ετοιμάζονται για πόλεμο με την ελπίδα να αδράξουν την αποθήκη και το περιεχόμενό της για τον εαυτό τους.



1680 x 1050

MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?



1920 x 1080

MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?


Μια από τα ίδια και στο Metro Last Light, όπου η GTX 960 παραμένει μερικά FPS πίσω από την R9 285.

2560 x 1440

MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?




F1 2014

MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?
Game Info
Developer:
Codemasters Racing
Graphics Engine:
Ego Engine
Graphics API:
DX11
Release Year:
2013
F1 2014 - ακόμα ένας επιτυχημένος τίτλος της Codemasters. Αφού η εταιρεία ήρθε σε συμφωνία με τους υπεύθυνους του Formula 1 World Championship, πρόκειται για το πιο ολοκληρωμένο παιχνίδι σχετικά με το κορυφαίο άθλημα του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Όλοι οι οδηγοί είναι εδώ - 11 ομάδες, 22 πιλότοι. 19 διαθέσιμες πίστες, in-game αλλαγή από μέρα σε νύχτα. Αναβαθμισμένο multiplayer mode με υποστήριξη έως 16 παιχτών και δυνατότητα split screen για "κόντρες" δύο ατόμων. Ρεαλιστικές συνθήκες αγώνα, safety car σε περίπτωση ατυχήματος και δυνατότητα πλήρους παραμετροποίησης του μονοθέσιου για να επιτύχετε καλύτερους χρόνους.



1680 x 1050

MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?



1920 x 1080

MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?



2560 x 1440

MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?


Το F1 2014 είναι ένας "εύκολος" τίτλος για τις περισσότερες κάρτες γραφικών της αγοράς. Η GTX 960 βρίσκεται να κερδίζει και στις 3 δοκιμές την R9 285.


Grid 2

MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?
Game Info
Developer:
Codemasters
Graphics Engine:
EGO 3.0
Graphics API:
DX11
Release Year:
2013
Ο τίτλος που έβαλε την Codemasters πίσω στους μεγαλύτερους publishers, ήρθε η ώρα να λάβει και συνέχεια. Έχοντας μια από τις πιο επιτυχημένες racing engines, την EGO στην version 3.0, ένα από τα πιο επιτυχημένα racing simulators σας καλεί να γίνετε από ένας τυπικός οδηγός, σε έναν επαγγελματία πρωταθλητή, για να το καταφέρετε όμως αυτό θα πρέπει να περάσετε από όλα τα στάδια των αγώνων!



1680 x 1050

MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?



1920 x 1080

MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?


Το ίδιο σκηνικό εμφανίζεται ομοιόμορφα και στα υπόλοιπα παιχνίδια των δοκιμών μας. Η GTX 960 φαίνεται πως έχει ένα μικρό προβάδισμα στα 1920 x 1080, την ίδια στιγμή όμως που η R9 285 βρίσκεται στο ίδιο scope επιδόσεων, με την "ήττα" για την GTX 960 να εμφανίζεται μόνο στα 1440p.

2560 x 1440

MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?



Far Cry 4

MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?
Game Info
Developer:
Ubisoft Montreal
Graphics Engine:
Dunia Engine 2
Graphics API:
DX11
Release Year:
2014
Ένα από τα πιο επιτυχημένα open world FPS επιστρέφει. Αυτήν την φορά, το Far Cry αφήνει τα εξωτικά νησιά για να καταλήξει στις παρυφές των Ιμαλαΐων. Εκεί, ο Ajay Ghale θα αναλάβει να οδηγήσει στην απελευθέρωση των Kyrati και την εξόντωση του συστήματος και του αδίστακτου βασιλιά της, Pagan Min.



1680 x 1050

MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?



1920 x 1080

MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?


Δεν θα χρειαστεί να επαναλαμβανόμαστε, με το Far Cry 4 να κάνει ακόμα πιο ξεκάθαρο το γεγονός πως GTX 960 και R9 285 παραδίδουν ισάξιες επιδόσεις με τη κάρτα των δοκιμών μας να βρίσκεται ένα κλικ μπροστά!

2560 x 1440

MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?



Call of Duty: Advanced Warfare

MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?
Game Info
Developer:
Activision
Graphics Engine:
In-House
Graphics API:
DX11
Release Year:
2013
Μια ματιά στο μέλλον της Άμυνας. Το Call of Duty Advanced Warfare μας μεταφέρει στο 2050, και την ιστορία του στρατιώτη Jack Mitchell, ο οποίος μετά τον θάνατο του συμπολεμιστή και φίλου του αλλάζει ζωή και αναλαμβάνει καθήκοντα στην Atlas Corporation ως ιδιωτικός στρατιώτης. Ο Jonathan Irons, ο ιδιοκτήτης της Atlas, ενώ φαίνεται να έχει καλές προθέσεις, τελικά δεν αρκούν για να πείσουν τον Jack, ο οποίος καλείται να αποτρέψει την κυριαρχία της εταιρίας σε ολόκληρο τον πλανήτη!



1680 x 1050

MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?



1920 x 1080

MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?


Το Call of Duty βάζει αυτή την φορά ξεκάθαρα, και στα 3 τεστ, μπροστά την GTX 960 έναντι της R9 285, αν και με βραχεία μόλις κεφαλή.

2560 x 1440

MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?



Alien: Isolation

MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?
Game Info
Developer:
Sega
Graphics Engine:
In-house
Graphics API:
DX11
Release Year:
2014
Στο μακρινό 2137, οι αποικίες έχουν επεκταθεί και πέρα από τον πλανήτη γη. Η Amanda αναζητά πληροφορίες για την εξαφάνιση της μητέρας της και μεταβαίνει στον διαστημικό σταθμό Sevastopol για να βρει τον καταγραφέα πτήσης του χαμένου Nostromo, όμως εκεί θα συνειδητοποιήσει πως ο σταθμός δεν κατοικείται μόνο από ανθρώπους, αλλά και από το Alien που έχει εξολοθρεύσει ένα μεγάλο μέρος του πληρώματος. Θα τα καταφέρει ή θα παγιδευτεί και εκείνη;



1680 x 1050

MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?



1920 x 1080

MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?


Ο τελευταίος τίτλος των δοκιμών μας δίνει και πάλι το πάνω χέρι στην GTX 960, αυτήν την φορά με μεγαλύτερο προβάδισμα.

2560 x 1440

MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?



Benchmarks

Παρόλο που υπάρχουν αρκετές διαφορές στις επιδόσεις των καρτών γραφικών, ελέω φυσικά driver updates, πάντα θα ρίχνουμε μια κλεφτή ματιά και στα σκορ που έδωσε μια GPU στα πιο γνωστά 3D Benchmarks. Ίσως κατʼ αυτόν τον τρόπο να βοηθιόμαστε όλοι μας περισσότερο ώστε να μπορέσουμε να ξεχωρίσουμε που στέκεται η συγκεκριμένη κάρτα πάντα σε σχέση με τον ανταγωνισμό.

Τα αποτελέσματα που μας έδωσε η MSI GTX 960 4G Gaming είναι τα εξής:

Unigine Valley, Unigine Heaven, CatZilla

MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?[/MAG_THUMB=MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?


3D Mark 11 Performance, Firestrike, SkyDiver, Ice Storm

MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?


MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?]


3D Mark Vantage, Unigine Heaven HwBot

MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?


Ότι αποτελέσματα βλέπαμε στα παιχνίδια, μια από τα ίδια παραλαμβάνουμε στα συνθετικά benchmark μας. Έχοντας ως κοινό σημείο το 3D Mark 11, γίνεται ακόμα μια φορά εμφανές το γεγονός του πόσο κοντά βρίσκονται GTX 960 και R9 285, με τις δυο κάρτες να έχουν απόσταση "αναπνοής". Στην συγκεκριμένη περίπτωση, οι χρονισμοί της MSI GTX 960 4G Gaming αρκούν για να ισοφαρίσουν την R9 285, παρ' όλα αυτά η απόσταση μεταξύ των δυο καρτών είναι αρκετά μικρή όπως φαίνεται από τις εικόνες.


MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?






MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?


Φυσικά θα αναφερθούμε και λίγο στις GPGPU επιδόσεις της συγκεκριμένης κάρτας. Δεδομένου πως πλέον ολοένα και περισσότερες εφαρμογές που εκμεταλλεύονται την επιτάχυνση υπολογισμών μέσω της GPU κάνουν την εμφάνιση τους, θα εξετάζουμε και τις δυνατότητες των καρτών σε αυτόν τον τομέα.

Luxmark v2.0: LuxBall

Το LuxMark είναι ένα free benchmark το οποίο χρησιμοποιεί τις GPGPU δυνατότητες ενός επεξεργαστή γραφικών κάνοντας χρήση του OpenCL, για να κατασκευάσει 3 εικόνες μέσω υπολογισμών. Οι υπολογισμοί αυτοί είναι αρκετά ιδιαίτεροι, καθώς περιλαμβάνουν στοιχεία όπως Ray Tracing και Depth of Field. Τα αποτελέσματα εκφράζονται σε Samples per Second.


MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?

















SystemCompute C++ AMP


MSI GTX 980 Gaming 4G Review: King Dragon














GPU Pi 2.1


MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?

MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?


CompuBench CL 1.5.6


MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?


Το GPGPU κομμάτι είναι πάντα ένα ξεχωριστό τμήμα των δοκιμών μας. Όσον αφορά την γενική εικόνα έως τώρα, έχουμε παρατηρήσει πως μπορεί η nVidia να έχει το πάνω χέρι όσον αφορά τις επιδόσεις, όμως αυτό συμβαίνει μόνο στις high-end GPU της, με τις mainstream να είναι αρκετά πιο "κομμένες" στο compute performance τους έναντι των AMD στην αντίστοιχη κατηγορία. Και σε αυτήν την περίπτωση, ενώ η GTX 960 παραδίδει ελαφρώς καλύτερα αποτελέσματα στο LuxMark, σε συνολικές επιδόσεις η R9 285 βρίσκεται ένα σκαλί παραπάνω σε επιδόσεις.



Overclocking

Από την Kepler γενιά, η nVidia επέλεξε να αλλάξει τον τρόπο του Overclocking. Πιο συγκεκριμένα, πλέον δεν έχουμε την ίδια o/c ικανότητα που γνωρίζαμε στο παρελθόν. Αν και έχουμε δυνατότητα μεταβολής του χρονισμού του πυρήνα και των μνημών, αυτό γίνεται μέσω offset παρά δίνοντας απόλυτες τιμές. Τον έλεγχο της διαχείρισης της κάρτας αναλαμβάνει ένα ολόκληρο σύστημα που ακούει στο όνομα GPU Boost. To GPU Boost είναι κάτι που το γνωρίσαμε στην GTX 680, αλλά στο νέο μοντέλο υπέστη αναβάθμιση, στην έκδοση 2.0.

Το διάγραμμα, δείχνει τη διαφορά της πρώτης έκδοσης από τη δεύτερη. Η λαχανί μπάρα δείχνει πως η συχνότητα μπορεί να ανέβει ακόμη περισσότερο σε σχέση με το παρελθόν, δίνοντας καλύτερες επιδόσεις, συγκριτικά με τα stock clocks.
MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?


Για να αναφερθούμε επιγραμματικά στο GPU Boost 2.0, μιλάμε για ένα σύστημα διαχείρισης της GPU κατά τρόπο τέτοιο ώστε να εξασφαλίζεται η καλύτερη δυνατή ενεργειακή κατανάλωση και ταυτόχρονα το μέγιστο ρολόι, το οποίο προσφέρει τις βέλτιστες επιδόσεις σε παιχνίδια και benchmarks. Για να το πετύχει αυτό, το GPU Boost βασίζεται σε διάφορους παράγοντες / στόχους οι οποίοι λαμβάνονται υπόψη, ώστε να αποφασιστεί εκείνη την στιγμή το βέλτιστο δυνατό clock speed, οι χαμηλότερες δυνατές θερμοκρασίες και ο χαμηλότερος θόρυβος. Με άλλα λόγια, ποτέ το ρολόι του πυρήνα δεν μένει στατικό, αλλά μεταβάλλεται δυναμικά σύμφωνα με το φορτίο της κάρτας και ο χρήστης μπορεί να επέμβει στη λειτουργία του με προγράμματα τρίτων όπως το MSI Afterburner. Οι νέες προσθήκες στο GPU Boost 2.0 έχουν να κάνουν με την προσθήκη ενός ανώτερου ορίου θερμοκρασίας την οποία ο χρήστης νιώθει άνετα με αυτήν. Έτσι, το GPU Boost θα φροντίσει να φτάσει τον χρονισμό του πυρήνα σε σημείο τέτοιο ώστε να μην υπερβαίνει τη συγκεκριμένη θερμοκρασία, ενώ αν μειώσουμε το temp target η κάρτα μας θα ενεργοποιεί τους ανεμιστήρες πιο συχνά για να αντεπεξέλθει, κάτι που φαίνεται στην παρακάτω φωτογραφία. Overcklocking με βάση την θερμοκρασία; Το είδαμε και αυτό!

MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?


Μερικά σκαλίσματα αργότερα, αρκετά runs σε 3D Mark 11 και Unigine Heaven, για να καταλήξουμε στις βέλτιστες και σταθερές ρυθμίσεις μας, θεωρούμε πως μείναμε αρκετά ευχαριστημένοι από το τελικό αποτέλεσμα.

O πυρήνας μας ανέβηκε περίπου 40% πάνω από την εργοστασιακή τιμή και πιο συγκεκριμένα σκαρφάλωσε κατά 200MHz, κάτι που συνετέλεσε σε ένα εξαιρετικό 1429 MHz με το Boost Clock να φτάνει στα 1567 MHz! Για να συμβεί αυτό δε χρειάστηκε να αυξήσουμε τα mV πάνω από +4 από το Afterburner, με το power limit να βρίσκεται στο 108% που είναι και το τέρμα που δίνεται από το BIOS της κάρτας. Από την άλλη, και οι μνήμες μας τα πήγαν καλά στο overclocking, με το τελικό αποτέλεσμα να φτάνει τα 1903 MHz, περίπου +240MHz (~9%) από τις αρχικές τιμές!

Ξανατρέξαμε όλα τα Synthetic Benchmarks για να διαπιστώσουμε την αύξηση των επιδόσεων, αλλά και το πόσο σταθερό είναι το σύστημά μας. Οι επιδόσεις της κάρτα κατάφεραν να φτάσουν σε απόσταση αναπνοής από αυτές της GTX 680 η οποία έχει αρχιτεκτονική Kepler αλλά βρίσκεται δύο γενιές πίσω από τη κάρτα της δοκιμής μας. Η συγκεκριμένη κάρτα της MSI φέρει 4 φάσεις τροφοδοσίας για τον πυρήνα και με μερικό ψάξιμο παραπάνω, παίζοντας δηλαδή με τις επιλογές για τη τάση και το power limit θα δει την κάρτα να ξεπερνάει και τα 1600MHz στον πυρήνα με ιδιαίτερη άνεση, όμως δεν είναι κάτι που συνιστάται για καθημερινή χρήση και με τη stock ψύξη της κάρτας. Εκτός αυτού, η κάρτα δεν προορίζεται για την high end αγορά, όμως οι ικανότητές της στο overclocking είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρουσες και σίγουρα χρήζουν αναφοράς.

Bonus: Μόλις τοποθετήσαμε τη κάρτα στον Core i7 5960X, με τις Corsair LPX RAM και τη Rampage V Extreme της ASUS, η GTX 960 ξεπέρασε και τα 42.000 marks στο δημοφιλές μετροπρόγραμμα 3DMark Vantage. http://hwbot.org/submission/2866804_metallicgr_3dmark_vantage___performance_geforce_gtx_960_42658_marks

MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?

MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?

MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?

MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?

MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?












MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?


Συνολικά: Όπως θα είδατε από τα παραπάνω γραφήματα και screenshots, η αύξηση στις επιδόσεις είναι μπορεί να μην είναι εντυπωσιακή, είναι όμως ένα καλό boost για την GPU μας που μπορεί να κινηθεί από τα 5 έως ακόμα και τα 10 FPS κατά μέσο όρο - ότι πρέπει γι' αυτόν που χρειάζεται το "κάτι παραπάνω". Επιπλέον, το γεγονός πως δεν επηρεάσαμε την τάση πυρήνα, δεν αύξησε κατά πολύ τις μέσες θερμοκρασίες οι οποίες αυξήθηκαν από τους 65 στους μόλις 67 βαθμούς Κελσίου. Θα το χαρακτηρίζαμε ως ένα θετικό free boost της κάρτας, που αξίζει να το δοκιμάσετε.


Cooling Performance

Ένας από τους κρίσιμους παράγοντες στην επιλογής μιας σύγχρονης GPU είναι και αυτός της απόδοσης του συστήματος ψύξης. Όταν αναφερόμαστε δε σε high end GPUs με αρκετά αυξημένο κόστος,, τότε ένα μέτριο ή/και θορυβώδες σύστημα ψύξης είναι αυτό που μπορεί να κάνει την διαφορά ή να είναι deal breaker.

Δοκιμάσαμε σε διάφορα φορτία την MSI GTX 960 4G Gaming και ήρθε η ώρα να σας παρουσιάσουμε με ποιον τρόπο συμπεριφέρθηκε!







MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?


Ο συνδυασμός τόσο GM206 όσο και του TwinFrozr V φαίνεται πως είναι εξαιρετικός. Αρχικά, να πούμε πως είμαστε γοητευμένοι με το γεγονός πως σε idle κατάσταση, οι ανεμιστήρες απενεργοποιούνται αυτόματα κάνοντας την κάρτα να τρέχει τελείως passive. Έτσι, σε συνθήκες ηρεμίας η κάρτα λειτουργεί αποδεδειγμένα αθόρυβα!

Σε όλα αυτά, να προσθέσουμε πως το TDP της GTX 960 είναι κατά πολύ χαμηλότερο σε σχέση με αυτό που έχει σχεδιαστεί το TwinFrozr V της MSI. Έτσι, η κάρτα μας παραδίδει αρκετά... cool αποτελέσματα, με τους <70 βαθμούς Κελσίου να είναι η μόνιμη συμπεριφορά της, ενώ επιπλέον πόντους δίνουμε και στο γεγονός ότι επιτρέπει την χαμηλή περιστροφή των ανεμιστήρων της, διατηρώντας έτσι ένα αρκετά "ήσυχο" προφίλ all-around!


Power Consumption
Κλείνοντας με την αξιολόγηση της σημερινής μας GPU, αξίζει να ρίξουμε και μια ματιά στο ενεργειακό φορτίο που παράγει η GTX 960. Είδαμε πως η συγκεκριμένη GPU παραδίδει παρόμοια αποτελέσματα με την R9 285 της AMD, όμως ποια το κάνει καλύτερα από άποψης ενέργειας; Ώρα να μας διαφωτίσουν τα παρακάτω νούμερα.

Για τον λόγο αυτό, τοποθετήσαμε ένα Watt-o-meter την πρίζα από την οποία τροφοδοτούνταν το σύστημα δοκιμής μας, και αρχίσαμε τις μετρήσεις σε ρεαλιστικά Gaming σενάρια.

Την αρχή θα κάνουμε με τα απόλυτα νούμερα. Παίρνοντας μετρήσεις από 6 κορυφαίους τίτλους, κοιτάξαμε ποια ήταν η Peak κατανάλωση που σημείωσε το σύστημά μας.

Έπειτα, ξανατρέξαμε τα ίδια παιχνίδια χρησιμοποιώντας τις Overclocking ρυθμίσεις που σας περιγράψαμε σε προηγούμενη σελίδα. Έτσι, έχουμε μια άμεση αντιπαραβολή όσον αφορά τις επιπτώσεις που φέρει το Overclocking στην συνολική κατανάλωση του συστήματος. Τέλος, προσδιορίσαμε έναν μέσο όρο κατανάλωσης, από τον οποίο υπολογίσαμε το 90% το οποίο αντιστοιχεί στην πραγματική κατανάλωση του συστήματος, λόγω του efficiency του Cooler Master V1200 τροφοδοτικού των δοκιμών μας.

Συγκριτικά με την MSI GTX 960 100 Million Edition.













Και συγκριτικά με την Sapphire R9 285 Dual-X από την AMD.













Αρχικά, ποιος θα μπορούσε να σκεφτεί πως ένα σύστημα με υπερχρονισμένο i7 4770K στα 4.5GHz και ένα πλήρες σύστημα στην πλάτη του, θα "τραβούσε" υπό full load περίπου στα 200-230 Watt συνολικής ισχύος από την πρίζα του τοίχου μας! Το εκπληκτικό δε της υπόθεσης, είναι ότι οι επιδόσεις της GPU δεν είναι κακές, καθώς στην πλειοψηφία των games η κάρτα παρήγαγε πολύ καλά αποτελέσματα.

Η διαφορά του overclocking έρχεται με ένα μικρό φόρο της τάξης του 5% παραπάνω με τα αυξημένα ρολόγια, κάτι που μεταφράζεται σε περίπου 10-15W. Επιπλέον, η απόσταση από την R9 285 παραμένει σταθερά στα 60-90W, ανάλογα με τον τίτλο. Όπως βλέπετε, το "high-score" της GTX 960 είναι στα μόλις 246W συνολικής κατανάλωσης συστήματος!












Έχοντας μια ξεκάθαρη αναλογία Watt per FPS όπου επικρατεί η λογική "Less is better", η GTX 960 εμφανίζει ένα τρομερό index - με το, 4.77 να είναι ένα πολύ καλό σκορ - και βρίσκεται σχετικά κοντά με την άλλη υλοποίηση της MSI, τη 100 Million Edition.

Η διαχείριση ενέργειας στις GTX 9+0 είναι εξαιρετική. Όχι μόνο καταφέρνει να έχει πολύ καλές all-around επιδόσεις, αλλά και η συνολική κατανάλωση του συστήματος διατηρείται πάρα πολύ χαμηλά επίπεδα, τόσο που θα λέγαμε πως ακόμα και ένα τροφοδοτικό των 500W είναι υπέρ- αρκετό για να καλύψει τις ενεργειακές απαιτήσεις ενός συστήματος με μια GTX 960 πάνω του!



MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?


MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?

Ας περάσουμε στο τελευταίο κομμάτι του σημερινού review, το οποίο είναι και το συμπέρασμα! Η MSI πρόσθεσε στη γκάμα των προϊόντων της τον Μάρτιο την έκδοση με τα τέσσερα ολόκληρα gigabytes κάτι που πραγματοποίησαν και οι ανταγωνιστές την ίδια περίοδο. Η κάρτα βασίζεται στον ίδιο πυρήνα με την "απλή" GTX 960 των 2GB όμως καταφέρνει να βρεθεί λίγο πάνω από την 100 Million Edition όσον αφορά τον εσωτερικό ανταγωνισμό, βρίσκοντας σθεναρή αντίσταση από την Radeon R9 285 της AMD με τον πυρήνα Tonga και με τα 2GB GDDR5 μνήμης. Συγκεκριμένα η 285 της AMD προηγείται στα περισσότερα benchmarks και γενικά συνθετικά προγράμματα όπως OpenCL με πιο πρόσφατο παράδειγμα το GPUPI, όμως τα "gains" θα φανούν και σε επαγγελματικά προγράμματα, πολλά από τα οποία μπορούν να αξιοποιήσουν το OpenCL αρκετά αποδοτικά. Αντίθετα, η GTX 960 χρησιμοποιεί το CUDA, μια αντίστοιχη πλατφόρμα, φτιαγμένη από την NVIDIA για χρήση σε επιλεγμένες εφαρμογές compute.

Όσοι θα ακολουθήσουν τον δρόμο του overclocking θα μείνουν παραπάνω από ικανοποιημένοι, αφού η GTX 960 μπορεί να τρέξει έως και τα 1570MHz με ιδιαίτερη άνεση και χωρίς πολλά "σκαλίσματα" σε drivers, λειτουργικά, παρά μόνο με τη χρήση του MSI Afterburner το οποίο παρέχει όλες τις απαραίτητες ρυθμίσεις όπως είδαμε και από την σχετική σελίδα overclocking. Η μνήμη συντέλεσε στο αποτέλεσμα δίνοντας περίπου +240MHz και αγγίζοντας τα 1903MHz δίνοντας την απαραίτητη ώθηση στις επιδόσεις τόσο των games αλλά και των μετροπρογραμμάτων μας, κοινώς benchmarks.

Περνώντας στην εμφάνιση, η κάρτα γραφικών της MSI έρχεται με το πλέον γνωστό Twin Frozr V σύστημα ψύξης αλλά και με custom PCB, συνοδευόμενο από μαύρο matte backplate. Η ποιότητα κατασκευής ανέρχεται σε υψηλά επίπεδα κάτι που λειτουργεί υπέρ της και εδώ, θα αναφερθούμε επίσης στο πόσο υπεραρεκτό είναι το σύστημα ψύξης το οποίο έχει αρκετά περιθώρια για overclocking ενώ να τονίσουμε ότι έχει διαφορές στα heatpipes σε σχέση με τις high end κάρτες όπως την GTX 980 που δοκιμάσαμε σε άλλο review. Οι θερμοκρασίες διατηρήθηκαν σε χαμηλά επίπεδα και με τους ανεμιστήρες στον... "αυτόματο" δεν ξεπέρασαν του 67 βαθμούς Κελσίου, ενώ οι μετρήσεις έγιναν σε χώρο με θερμοκρασία 25 βαθμούς.

Με μια γρήγορη αναζήτηση στα ηλεκτρονικά καταστήματα, συναντήσαμε τη κάρτα της MSI μεταξύ 285 και 300 Ευρώ, περίπου 80? ακριβότερη από την πιο φθηνή της Ελληνικής αγοράς κάτι που μειώνει αισθητά τους υποψήφιους αγοραστές της. Αυτό που κάνει την κάρτα ελκυστική όμως είναι η κατανάλωση, αφού κατάφερε να νικήσει με τεράστια διαφορά την R9 285 της AMD διατηρώντας παρόμοιες επιδόσεις στο gaming, το οποίο είναι και το κυριότερο πράγμα που μας ενδιαφέρει στη δοκιμή. Σε αυτό το σημείο λοιπόν, η επιλογή είναι ξεκάθαρα και θέμα άλλων προτιμήσεων, με την λύση της NVIDIA να υπερτερεί κυρίως στο κομμάτι του power consumption καθώς και των exclusive χαρακτηριστικών της όπως το GameWorks και το PhysX, NVIDIA Surround καθώς και η υποστήριξη για G-Sync monitors. Η πρόταση της NVIDIA και της MSI στη προκειμένη θα δώσει τα μέγιστα σε MOBA τίτλους και μέσω της τεχνολογίας DSR που δίνει τη ποιότητα και το sharpness της 4K σε 1080p monitors, όπου και προορίζεται. Τέλος, τα 4GB φαίνεται πως δίνουν το κάτι παραπάνω σε ορισμένους τίτλους και σίγουρα θα χρειάζονται περισσότερο στο άμεσο μέλλον όπου η ανάλυση των textures θα αυξηθεί αισθητά.

MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?


[/TD]


[/TR]

[/TABLE]


MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?


MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?MSI GTX 960 4G Gaming Review: Is more VRAM necessary?























Ευχαριστούμε θερμά την MSI για την παραχώρηση του δείγματος δοκιμής!
Dual Design